29 mei 2024 Nieuwe huiskamer voor klinisch opgenomen ouderen

Onlangs hebben we een speciale huiskamer geopend voor oudere patiënten die zijn opgenomen in het ziekenhuis! Deze huiskamer speelt een essentiële rol in het bevorderen van het fysieke en mentale welzijn van onze patiënten. Vijf dagen per week worden er activiteiten georganiseerd die helpen om een goede dagstructuur te behouden, de zelfstandigheid te bevorderen en het functieverlies te beperken.

Denk aan een gezamenlijk ontbijt en lunch, bewegingsprogramma’s en thema-gebonden activiteiten die aansluiten bij het dagelijks leven, zoals puzzelen, spelletjes en lezen. Het draagt bij aan een sneller herstel en kortere ziekenhuisopnames. In de huiskamer werken verzorgenden die de patiënten begeleiden en stimuleren. Daarnaast is er een nauwe samenwerking met diverse verpleegafdelingen, paramedici en vrijwilligers.

Senior Friendly Hospital
De opening van de huiskamer is een belangrijke stap om ons te kunnen blijven profileren als een Senior Friendly Hospital. Hier zijn we natuurlijk erg trots op! Daarnaast is dit initiatief een vereiste van de Geriatrische Trauma Unit (GTU), waar oudere patiënten met een gebroken heup worden behandeld. Klinisch geriater Martine Newton: “De huiskamer is in het leven geroepen voor onze Geriatrische Trauma Unit. Dit zijn bedden op de afdeling orthopedie waar patiënten met een heupfractuur verblijven. Het grootste deel van deze patiënten zijn kwetsbaar: ze hebben meerdere ziektes tegelijk, geheugen- of stemmingsproblemen en derhalve een groot risico op complicaties. Door deze aanpak worden complicaties eerder onderkend of zelfs voorkomen, is het functioneel herstel beter en neemt de mortaliteit af. De huiskamer is dus een onontbeerlijk puzzelstuk in deze behandeling.”

Lees hier ook het artikel dat L1 heeft geschreven over deze huiskamer. Of bekijk hieronder de videoreportage.